امور ویزا و مهاجرت توسط وکیل رسمی عضو مارا سودابه حریری - شماره عضویت مارا: 1687507

جزییات استراتژی و نقشه راه 10 ساله استرالیا به قلم سرکار خانم حریری وکیل رسمی مهاجرت

دولت استرالیا در صدد تغییر  و اصلاح میزان مهاجرت در سالهای آتی است البته این تغییرات آنچنان که بنظر میرسد  ناخوشایند نیست چرا که هدف آن  بازگشت به رقم مهاجرت (NON) قبل از دوران پاندمیک است. دراین راستا دوشنبه ۱۱ دسامبر دولت فدرال استرالیا برنامه در آتی خود جهت احیا سیستم نامناسب مهاجرتی و برگرداندن برنامه مهاجرتی به وضعیت نرمال و با ثبات را اعلام کرد.در این برنامه ، یک استراتژری و نقشه راه مهاجرتی با معرفی چشم انداز مهاجرت و همچنین ۸ عملکرد در راستای اجرای آن ، ارائه شده است.هدف تغییرات برنامه مهاجرتی جدید، افزایش استاندارد زندگی جهت استرالیایها ، حصول اطمینان از ایجاد محیط کار عادلانه ، ساختن جامعه استرالیائی قوی تر با اجرا راهکار روشن جهت اخذ اقامت دائم، تقویت روابط بین الملل و تسریع انجام امور مهاجرت می باشد . البته این پروسه ، تغییرات زمان بر خواهند بود و به شرح زیر می باشد :

۱_تغییرات در برنامه ویزاهای موقت اسپانسر کارفرما _۴۸۲ در راستای نیاز نیروهای ماهر در استرالیا
اهدف  این تغییرات جذب هرچه بیشتر افراد اسکیل، مشخص کردن مسیر اقامت دائم و حمایت کارگران جهت جلوگیری از مورد سوء استفاده قرار گرفتن توسط کارفرما خواهد بودو تغییرات به شرح زیر خواهد بود :
⦁    کافی بودن 2 سال سابقه با ویزای ۴۸۲ با هر کارفرمائی
⦁     افزایش فرصت جهت معرفی کارفرمای جدید به  6 ماه
⦁    حمایت کارفرما در جهت پرداخت قسطی SAF Levy , تسهیل LMT
⦁    معرفی منبع موثقی از کارفرماهای که نیروی ماهر اسپانسر می کنند جهت تسهیل در پیدا کردن کارفرما مناسب
⦁    تسریع بررسی صدور ویزا
⦁    معرفی یک ویزا جدید با شرایط آسان تر جهت تبدیل به اقامت دائم
⦁     معرفی ۳ استریم در خصوص ویزای اسپانسری کارفرما شامل:

.1    توسعه  pathway مهارت‌های متخصصان(specialists skills) S که شامل مشاغل رتبه بالا( بجز مشاغل  فنی) با حقوق حداقل ۱۳۵k $ با بررسی کوتاه مدت ۷ روزه  
.2    توسعه pathway مهارت‌های اصلی(core skills) که شامل کلیه مشاغل مورد نیاز استرالیا (لیست  متعاقبا اعلام میشود) با حداقل حقوق ۷۰k $ با بررسی ۲۱ روزه
.3    توسعه pathwayمهارت‌های ضروری(essential skills)  که مشاغل سطح پایین تر با حقوق زیر ۷۰k $ هستند
۲_ تغییرات در ویزای اقامت دائم استرالیا :
⦁    دراین  خصوص احتمال تغییر سیستم امتیازبندی و ساده کردن آن هست تا بتوانند نیروی ماهر را شناسائی و جذب کنند .احتمال حذف برخی امتیازات مثل تحصیل در استرالیا یا مناطق ریجنال وجود دارد. احتمال تغییر براکت امتیازات سن وجود دارد و به امتیاز همسر متقاضی اصلی توجه ویژه خواهد شد .همچنین در بحث تغییر براکت سنی هنوز مشخص نیست چه تغییری ایجاد خواهد کرد چرا که افراد با سن ۴۵ با تجربه بیشتری وارد استرالیا می شوند بار اقتصادی بیشتری دارد .در خصوص ویزا ۴۹۱ ریجنال ، جذب بیشتر و زمان بررسی کوتاه تر خواهد بود .
⦁    در ویزاهای  گلوبال تلنت از سال ۲۰۱۸معرفی شده هم تغییراتی وجود خواهد آمد تا افراد مناسب جذب شوند . ویزای جدیدی به نام Talent & Innovation معرفی خواهد شد افراد دارای ایده استارت اپ، افراد با سرمایه گذاری بالا و نیروی تلنت در زمینه تحقیقاتی از طریق این ویزا جذب خواهد شد .این ویزا اقامت دائم بوده و جایگزین ویزای گلوبال تلنت و سرمایه گذاری خواهد شد .
⦁    ویزای بیزینس ۱۸۸ هم تقریبا شکست خورده هست چرا که غالب متقاضیان در ایجاد بیزینس در استرالیا بسیار ضعیف عمل کردند و بیزینسهای کوچک ایجاد و یا به سمت ویزاهای دیگر سوق داده شدند. بنابراین به نظر می رسد ویزای ۱۸۸ دیگر وجود نخواد داشت.
۳- تغییر در سیستم تحصیلی استرالیا و ویزای دانشجویی:بنظر میرسد بیشترین تغییرات در زمینه ویزای دانشجویی خواهد بود و از ابتدای ۲۰۲۴ موارد زیر اعمال خواهد شد:
⦁    افزایش نمره زبان ویزای دانشجویی به ۵.۵ ویزای  post study به 6.5
⦁    رصد بیشتر دانشگاهای کوچکتر  بعنوان High Risk provider  بصورت بررسی طولانی پرونده دانشجویان از این دانشگاهی و احتمال ریفیوزال
⦁    اجرا سیستم GTE در ویزای دانشجوئی جهت عدم سوءاستفاده متقضیان
⦁    محدود کردن دانشجویان داخل استرالیا به درخواست ویزای مجدد دانشجویی و یا درخواست ویزای دانشجویی مجدد بعداز ویزای post study
⦁    کاهش سن در خواست ویزای post study به ۳۵ سال
⦁    کاهش مدت ویزا post study
⦁    تمدید ویزای post study فقط جهت افراد ساکن ریجنال
⦁    حذف ویزای ۴۷۶ از سیستم مهاجرتی استرالیا
⦁    فراهم کردن شرایط جهت اقامت دائم دانشجویان از طریق ویزای اسپانسر کارفرما
۴- اهمیت بیشتر به مناطق ریجینال با تسریع سریعتر ویزای ریجینال و ارائه ویزایWork & Holiday     
   در راستای حمایت از نیروی کار در مناطق ریجنالیکی از اهداف مهم این استراتژی جذب نیروی ماهر مناسب با بازارکار  استرالیاست. هدف دولت تخصیص نیروی ماهر به مناطق ریجینال است تا کمبود نیروی ماهر در این مناطق کمتر شود.در این راستا بررسی بسیار سریع تر ویزاهایریجینال دردست اقدام است. ساده کردن سیستم مهاجرت , کاهش بک لاگ در خواست ویزاها و حذف ساب کلس ویزاهای تکراری از جمله برنامه های دولت در این راستا می باشد.

 

جهت بررسی شرایط و اطلاع از آخرین اخبار مهاجرت به استرالیا، با سرکار خانم سودابه حریری/موسسه مهاجرتی آراد ایمیگریشن همراه باشید.

 

مطالب مرتبط

موسسه مهاجرتی آراد در تلگرام
موسسه مهاجرتی آراد در اینستاگرام
موسسه مهاجرتی آراد در تلگرام
Top